Participam al I fòrum “Temps de pati saludable”

El dissabte 16 de febrer na Nina Subirats, de l’equip d’orientació, i en Néstor Tejero, de l’AFA, vam participar en la primera jornada “Temps de pati saludable” a Palma, Mallorca.

Es van plantejar diferents ponències, de les que vam extraure mols aprenentatges per posar en pràctica al CEIP Sa Garriga. De forma més genèrica destacam:

  • Importància de comptar amb les famílies: comissions mixtes

  • Importància de comptar amb els infants: fer-los partíceps de les decisions, no només beneficiaris

  • Provar i provar. Analitzar. Anar tancant el cercle amb freqûència per veure què funciona i què no

  • Perserverar, cercar complicitats

A la seva web https://tempsdepatisaludable.org/ apareix tot el guió del que es va fer.

Se’n va fer ressò IB3 a les notícies de nit, veieu el vídeo directament a https://ib3alacarta.com/play/tv/noticiesvespre/e1925-v/314

Vegeu també el vídeo resum que va fer la mateixa organització.

Podeu veure la presentació sobre la jornada que va fer na Nina Subirats.

També podeu llegir les notes completes preses per Néstor Tejero:

Imma Martín
- Declaració universal dels Drets de la Infància reconeix el joc com un dret fonamental
- El joc implica curiositat, que ens duu a l'aprenentatge. Ha de ser lliure i opcional, sense esperar-ne res més (ni menys) que el plaer de fer-ho
- el pati ha d'estar lligat al projecte educatiu del centre
- importància del circle virtuós d'anar fent i avaluant

Cristina Llorente - Arquitectives
https://arquitectives.com/
- S'han d'igualar les oportunitats dels espais independentment del gènere, capacitats, edat...
- ciutats cuidadores: tenir en compte la cura de les persones i tenir una guia de bones pràctiques (
https://dixit.gencat.cat/ca/detalls/Article/20220713_ciutats_cuidadores.html)
- IBISEC té una legislació molt restrictiva que obliga a tenir unes pistes que ocupen massa:
-> "a les barricades", va sorgir la voluntat d'impulsar una plataforme per reclamar una major laxitud normativa
-> a Catalunya hi ha la tendència de segregar les pistes, que queden al final de pati per tal de destacar la part no-pista
- importància de l'urbanisme del mentrestant: mentre creixen els arbres, fem X; mentre Y, llavors fem Z...
- arquitectura tàctica: emprar elements reciclats i de tota mena per a fer obres d'art, jocs, espais urbans...
- el bullying de secundària té el seu origen en els patis de primària

Experiències
Institut escola Pintor Joan Miró - Palma
https://www.pintorjoanmiro.cat/
Presenten na Marina, directora, i n'Isa, professora d'infantil
- No tenen AFA, sinó comissions mixtes famílies/professorat/alumnat: un dia al mes es fan trobades de 15 a 17 h. El professorat compensa sortint abans un altre dia. D'aquesta manera les famílies ho tenen més fàcil per participar (A Maria Lluïsa Serra ho fan de 13 a 15 h i costa que hi vagin els p/mares) Les comissions mixtes també inclouen els infants!
- La idea de no tenir AFA és que així tots van de la mà
- Es fa una jornada anual d'ambientalització
- Els alumnes tenen reunions de delegats freqüents. Abans reben ordre del dia
- Una empresa va fer un esdeveniment de "team building" a l'escola: 300 persones van dedicar dues hores a fer tot de petites actuacions. Va ser un cop de sort, però que pot servir d'exemple
- Cada dia un nivell de primària va al pati d'infantil


Aina Moll - Palma
https://ceipainamoll.wordpress.com/
Presenten la directora i un membre de l'AFA. Expliquen procés de millora del pati
- Les famílies s'han d'explicar bé al claustre perquè aquest no rebi els seus comentaris com un "per què les famílies ens han de dir què hem de fer?"
- tot el que fem s'ha de comunicar
- van guanyar un premi de la fundació Bofill "Hack the school"
- complicitat amb escola de disseny del poble: van aconseguir que el projecte de final de curs d'aquest fos dissenyar les parets exteriors de l'escola; en acabar, la proposta guanyadora es va implementar i els alumnes d'aquesta escola superior van pintar-ho tot
- és important ser pesats i tenir preparats recursos econòmics per quan faci falta emprar-los
- perseverança i complicitats: uns pares arquitectes van fer proposta; van batallar amb IBISEC fins que van aconseguir que es fessin els canvis
- idea: ludoteca de jardí

CEIP Ses Quarterades - Calvià
https://ceipsesquarterades.com/
- sembrar arbres amb l'alumnat
- els de 6è visiten l'institut en una excursió que fan en bici
- importància de les famílies: a base de recursos i contactes de famílies van poder fer moltes actuacions al pati
- van detectar que els alumnes de primària no sabien anar en bici: van demanar bicis sense rodes de P3 i ara tots practiquen al pati. Ara tothom en sap.

Cooperativa ES Liceu - Es Pont d'Inca
https://esliceu.cat/
- Cada classe té un APS: projecte de millor per servei. Un d'ells va crear un projecte de millora de patis, en què alumnes de 1r o 2n de primària van anar definint què podien canviar ells
- Sortir cada setmana a la natura
- Convé fer processos reflexius constants
- S'han de tenir espais d'acompanyament físic i emocional
- Van enviar una circular a famílies demanant pales, bicis... un èxit
- Convé revisar i actualitzar els espais cada any
- Posar música en català per contrarrestar que no la sentin en altres contextos

===

Coses a tenir en compte en els processos de canvi?
- Projecte de centre i visió de l'alumnat
- Possibilitat de sostenir-lo en el temps


Altres idees:
- Padrins de pati: que els de 1r i 2n puguin anar al pati d'infantil
- Que les decisions sobre el pati les preguin també els infants: mesclam patis? horaris? padrins?
- L'equip directiu ha de donar suport a les iniciatives perquè puguin tirar endavant. No vol dir que les liderin, però sí que han de ajudar a que es facin realitat.
- Importància de fer sentir partícep a la gent
- Figura d'equips impulsors en els projectes, per acompanyar les millores
- És important que les coses que es volen fer quedin reflectides al PEC i es duguin al Consell Escolar
- És bo mirar què es pot fer ràpid, perquè es vegi millora en certes coses sense haver d'esperar una eternitat
- Demanar anualment als infants quins interessos tenen i fer comissions amb ells per vehicular-los.

Corol·lari: la feina no la faran els que estan cansats. Som-hi!

El cost de la participació va ser de 249,66€:

  • 2 x 57,30€ en bitllet d’avió Maó - Palma - Maó el mateix dissabte 17 de febrer (anar i tornar el mateix dia)

  • 2 x 67,53€ en les entrades

La resta de despeses (desplaçaments a aeroport, àpats, etc) van córrer a càrrec de na Nina i en Néstor.

Anterior
Anterior

El pas a secundària, amb Mar Lluch i Nito Coll

Siguiente
Siguiente

Primers auxilis per a famílies